Eelmine nädal toimus Euroopa südames Ungaris järjekorras teine Integral European Conference (IEC), millest oli ka mul au osa saada. Alljärgnevalt põgus ülevaade toimunust.
Konverentsile oli kohale tulnud umbes 450 inimest 36-st erinevast riigist (nende hulgas kolm eestlast). Eesti keeles Integraalne või Terviklik Euroopa konverents leidis seekord aset suure Balatoni järve ääres, linnas nimega Siófok, mis asub pooleteise tunni rongisõidu kaugusel Budapestist. Balatoni järv on sama pikk kui Peipsi (ca 75 km), aga neli korda kitsam (50 km asemel 12 km). Kaks aastat tagasi korraldati IEC Ungari pealinnas Budapestis. Selle aasta võtmeteemaks oli Reinventing Europe ehk Euroopa uuesti leiutamine või uuendamine. Seoses hetkel valitseva Euroopa kriisiga esitati küsimus: “Kuidas luua tervem, parem ja ühtsem Euroopa?”
Selle suure ning keerulise ‘parema Euroopa’ küsimuse mõistmiseks ja vastuste leidmiseks toetuti integraalsele — terviklikule ning kõikehõlmavale — superkaardile, millest üks kõige tuntum on Ken Wilberi AQAL (all quadrants, all levels, ja all lines, all states, all types). Sadu erinevaid teooriaid omavahel elegantselt siduv veerandite, astmete, joonte, seisundite ja tüüpide metateooriaga resoneerusid ka paljud teised uuenduslikud teooriad ja liikumised. Esindatud olid näiteks:
- Don Beck ja spiraaldünaamika (sh Said E. Dawlabani memenoomika);
- Frederic Laloux ja teal movement (integraalsete organisatsioonide liikumine);
- Stanislav Grof ja transpersonaalne psühholoogia (tegelevad hetkel spirituaalsete kogemuste ehk muutunud meeleseisundite legaliseerimisega ja teavitustööga);
- maailmas laineid lööv moodne müstik Thomas Hübl;
- üha suuremat populaarsust koguv kollektiivne meditatsioonipraktika Circling.
IEC peakorraldajateks ja eestvedajateks olid Bence Ganti (Ungari Integraalse Akadeemia asutaja) ning Dennis Wittrock (Saksamaal aktiivselt tegutsev integralist). Konverentsi viis pikka päeva olid jagatud päeva lõikes kolmeks: hommikused peaesinejad, päevased õpitoad ja õhtused seltskondlikud üritused. Päeva esimene kolmandik oli seega rohkem kuulamine ja mentaalne tegevus, teine kolmandik praktiline ja interaktiivne ning viimane kolmandik sotsiaalne. Teemade valik oli väga lai: psühholoogia, teraapia, aju-uuringud, vaimsus, majandus, organisatsioonid, äri, suhted, haridus, kunst, täiskasvanute areng, juhtimine, teooria, akadeemilised uurimistööd, soorollid ning põgenike, Kesk-Ida ja Venemaa probleemid. Praktikad sisaldasid palju alateadlike varjudega tegelemist ja vaimsete meeleseisundite teadlikku kasutamist. Varjude ja seisundite praktikad olid nii individuaalsed, kui ka — huvitaval kombel — kollektiivsed. Viimane tundub olevat vaimsetes ja psühhoteraapilistes ringkondades kasvav trend. Sama tõi välja ka ühes oma kõnes peakorraldaja Bence Ganti.
Andrew Venezia toob näiteks Dustin DiPerna poolt kokku pandud raamatus “The Coming Waves: Evolution, Transformation, and Action in an Integral Age” välja nimekirja erinevatest kollektiivsetest ehk “meie-ruumi” praktikatest:
- Enlightened Communication: Andrew Coheni grupp EnlightenNext;
- We Practice Community;
- Theory U: Otto Scharmeri poolt asutatud Presencing Institute;
- Thomas Hübli kollektiivne trauma ja tervendamine;
- Integral Center: Circling;
- Evolutionary Collective: Jeff Carreira and Patricia Albere;
- Next Step Integral: Stephan and Miriam Martineau.
Õhtuste ürituste hulka kuulusid paadikontsert-õhtusöök, spaa, muusika, Euroopa konstellatsiooni protsess, järveäärne guljaššipidu koos kohaliku folkbändi ja lõkkega ning galaõhtusöök. Loodud oli suurepärane keskkond, kus teiste integralistide seltskonda nautida ja teineteist paremini tundma õppida. Eestlasena oli ka raske mitte märgata, et Ungari rahvustoit guljašš ei olnud lihakaste, vaid hoopis lihasupp köögiviljadega (valida sai ka lihavaba guljašši). Guljašš tuleb meie soome-ugri keelesugulaste ungarlaste sõnast gulyás ja tähendas algselt karjust või USA mõistes kauboid. Keele koha pealt on veel põnev teada, et kui eesti keel kuulub soome-ugri keelegrupis soome osa alla (täpsemalt läänemeresoome keeled), siis ungari keelt tähistab just ugri keele osa. Seepärast on meil sarnaseid sõnu (näiteks käsi – kéz, elama – él, kala – hal, kivi – kö, veri – vér), aga mitte väga palju nagu näiteks soomlastega.
Kokkuvõtvalt, igaüks sai sellelt konverentsilt just seda, mida soovis, kuna kaetud olid kõik elumõõtmed (veerandid, astmed jt) ja eluteemad alates akadeemilistest ettekannetest, vaimsetest praktikatest kuni varjutöö ja pidudeni välja. Igaüks tajus enda nahal, tundis oma südames ja mõistis oma peaga, et tervema, parema ning ühtsema Euroopa loomine algab iseendast ja seejärel laieneb kõigele muule. Teisisõnu, areng, evolutsioon ja tervenemine leiavad korraga aset nii indiviidis kui kollektiivis, nii sisemaailmas kui välismaailmas — iga hetk, hetkest hetkesse, hetkest hetkesse, hetkesse, mis on lõputu ja ajatu viiv, ei kuhugi viiv.